Terug naar overzicht

Verduurzaam jezelf, begin bij de wereld

POLITIEK NIEUWS WEEK #7

24 februari 2016

Verduurzaming is Europese en zelfs wereldpolitiek – dat blijkt uit de politieke nieuwsberichten van deze week.

Als EU-voorzitter heeft Nederland de kans om een grote stempel te drukken over de Europese regels voor uitstoot door auto’s en de tests die dat moeten meten. Helaas, zo erkent ook staatssecretaris Dijksma (Milieu) heeft het Europees Parlement begin februari ingestemd met het voorstel om de normen met meer dan 100% te overschrijden. Maar Dijksma zit niet bij de pakken neer. Nog twee belangrijke voorstellen komen binnenkort in stemming. Eerst aanvullende testvereisten voor fijnstof en hybride auto’s. Daarna – en dat wordt belangrijk – wordt het onafhankelijk toezicht geregeld. Dit wordt cruciaal voor de ambitie van PitPoint: 100% schoon vervoer in 2030.

Dat Nederland wel goed op weg is, blijkt uit een column in het blad van de RAI Vereniging vorige week uitbracht. Vincent Evers, kenner van elektrische voertuigen, claimt in Go!Mobility dat Nederland het derde ‘EV-land’ ter wereld is, na Noorwegen en de VS. Evers verklaart het vooral uit de ruimhartige subsidie van zakelijke plug-in hybrides, die de komende jaren afgebouwd wordt. Door dalende kostprijzen zou een subsidieregeling voor particulieren de komende jaren een goede manier zijn om nog een stap vooruit te zetten.

De energietransitie gaat met vallen en opstaan. Zie bijvoorbeeld de antwoorden van staatssecretaris Dijksma over de inkoop van stroom door gemeenten. Het systeem van groene stroom loopt via garanties van oorsprong (gvo’s). Iedere megawatt duurzaam opgewekte stroom komt in een internationale administratie. Koop je een unit, dan kan die niet meer aan anderen verkocht worden. Zo verdient de producent een extraatje. Maar uit het stopcontact komt een mix van gas, kolen, nucleair en duurzaam. Het werkt precies zo bij groengas bij het tanken van CNG.

De Rijksoverheid geeft het goede voorbeeld door in 2015 gvo’s van Nederlandse windparken voor haar eigen energievoorziening op te kopen. Zo geef je de ontwikkeling van wind op zee een steun in de rug. Misschien een idee dat overheden dit ook doen voor groengas voor hun wagenparken?

Op 4 maart vindt de Europese milieuraad plaats, de vergadering van de ministers van milieu. Het kabinet maakt in haar inzet duidelijk de circulaire economie als prioriteit te beschouwen. Een duidelijke visie ontbreekt, maar de beoogde maatregelen (gelijk speelveld, koplopers de ruimte geven, investeringszekerheid bieden) klinken goed. Bij aanbestedingen rond regionaal vervoer pleit PitPoint geregeld voor een circulaire oplossing, zoals bijvoorbeeld bij afvalverwerker de Meerlanden. Benieuwd hoe de koplopers meer ruimte krijgen!