Terug naar overzicht

‘De Texelstroom’ kiest het ruime sop

Europa’s enige veerboot op CNG

16 juni 2016

De nieuwe veerboot naar Texel, de Texelstroom komt naar verwachting deze zomer officieel in de vaart, maar niet voordat ze op 18 en 19 juni aanstaande officieel aan de trotse Texelaars en aandeelhouders wordt gepresenteerd. En trots mogen ze zijn want de nieuwe veerboot is een plaatje! Niet alleen de Texelaars maar zeker ook PitPoint mag trots zijn!

Unieke veerboot op CNG

De Texelstroom is niet de eerste, maar straks wel de enige veerboot ter wereld die op relatief duurzaam en heel schoon CNG (gecomprimeerd aardgas) vaart. Bovendien is het schip technisch toegerust om op termijn ook te varen op (lokaal geproduceerd) groengas. ‘Een uniek en innovatief project, dat door een bijzondere samenwerking tot stand is gekomen’, zegt onze directeur Erik Kemink
Ooit, tussen 1985 en 1996, was er in Canada een op aardgas varend veer dat de verbinding tussen Vancouver en een paar eilanden verzorgde. Na de aanleg van een brug werd het schip uit de vaart gehaald. Ook de rondvaartboten in Amsterdam varen op aardgas, maar op deze schaal, met een schip dat 340 auto’s en 1650 passagiers kan vervoeren, is dat niet eerder vertoond.

Kracht van project zit in de samenwerking

Juist vanwege het unieke karakter heeft het project nogal wat voeten in de aarde. ‘Denk alleen maar aan alle veiligheidseisen waaraan we moeten voldoen’, zegt Kemink. ‘De grote kracht is dat alle betrokken partijen hun nek hebben durven uitsteken: opdrachtgever TESO, scheepsbouwkundig bureau C Job en wij als leverancier. De samenwerking is uniek.’

Gasleiding van zeven kilometer

PitPoint nam de volledige engineering, bouw en exploitatie van het Groengas/CNG-bunkerstation op Texel op zich. Hierbij werd zorgvuldig gekeken naar wat de beste plek is voor het bunkerstation. Een juiste landschappelijke inpassing is erg belangrijk voor het aantrekkelijk houden van de toegangspoort van Texel. Het bunkerstation krijgt zijn gas via een zeven kilometer lange gasleiding. Hierdoor zijn er geen tankwagens nodig om de brandstof naar het eiland te brengen. Daarnaast maakt de keuze voor Groengas/CNG het mogelijk om op termijn over te schakelen naar 100% Groengas.

Om praktische redenen vaart de Texelstroom de eerste tijd nog op diesel. ‘Het bunkerstation op de kade bij ’t Horntje is operationeel en ook de installatie aan boord is gereed’, vertelt Kemink. Het enige dat nog moet gebeuren is het plaatsen van een tank, een soort opslagsysteem met gasflessen, op het schip. Dit gas-opslagsysteem moet op maat worden gemaakt.’

Eerste schone vaart dit najaar

Kemink verwacht dat dit werk ‘gewoon’ op Texel kan gebeuren. ‘Als brandstof partner en -adviseur in dit project zit ons werk er eigenlijk op, maar met de andere partijen bekijken we nu hoe dit het beste kan.’ Met een slag om de arm rekent hij erop dat het in oktober of november kan worden gerealiseerd. ‘Tijdens de werkzaamheden zal het schip niet kunnen varen, maar ik denk dat het niet langer dan een paar dagen hoeft te duren.’ De eerste ‘schone vaarten’ van de Texelstroom zullen in het najaar pas plaatsvinden. Dan zijn ook de benodigde keuringen en certificeringen naar verwachting gereed.

Erik Kemink: ‘Wij kijken uit naar de officiële presentatie dit weekend en wensen de Texelstroom een behouden en schone vaart’.