Terug naar overzicht

Stabiel lage prijs maakt LNG extra interessant

Omslagpunt ligt al ruim onder de 100.000 km per jaar

17 mei 2018

Brandstofprijzen zijn voor transporteurs en logistiek ondernemers een ‘fact of life’. Je hebt weinig invloed op de ontwikkeling van bijvoorbeeld dieselprijzen. De ene dag betaal je een cent per liter minder, twee weken later alweer vijf cent meer. “Wel heb je natuurlijk de keuze voor de sóórt brandstof”, zegt Joost de Ruijter, manager sales & network development van PitPoint.LNG. “LNG is nu al bijna twee jaar stabiel 20 cent goedkoper dan diesel. Dat prijsniveau en die stabiliteit zijn – naast de overduidelijke milieuwinst – voor steeds meer vervoerders nu aanleiding om voor vloeibaar aardgas te kiezen.”

LNG is bezig aan een gestage opmars in logistiek Nederland. Dat heeft met allerlei factoren te maken. Het inmiddels dekkende netwerk van tankpunten, de beschikbaarheid van LNG-trucks die in vermogen en actieradius de vergelijking met dieseltruck glansrijk doorstaan, de standaardisatie van pomptechniek; allemaal draagt het bij aan het feit dat LNG nu als volwaardig alternatief gezien wordt. Joost de Ruijter: “Maar uiteindelijk geven toch de kosten de doorslag. En wat dat betreft doet LNG het in de vergelijking goed. Ook voor vrachtwagens die niet een ton per jaar rijden, zijn de totale kosten lager mede dankzij de lagere LNG-prijs.”

LNG-prijs structureel 20 cent lager

LNG is vloeibaar aardgas. Het wordt in het land van winning gekoeld en vloeibaar gemaakt waardoor het volume 600 keer zo klein wordt – veel efficiënter voor transport per schip. De prijs van LNG is net als die van diesel afhankelijk van de wereldhandel. In het algemeen kun je over de gasprijs zeggen dat die in de zomer lager is en in de winter hoger vanwege de vraag. “Als je kijkt naar de prijs van beide brandstoffen, dan zie je dat die van LNG stabieler en structureel lager is dan die van diesel”, aldus De Ruijter. “Wij vergelijken sinds 2012 onze LNG-prijs aan de pomp met de gemiddelde dieselpompprijs. Alleen in februari 2016 was die heel even op hetzelfde niveau vanwege een steile daling van de dieselprijs. Daarvoor en daarna bedraagt het prijsverschil aan de pomp (zonder korting en acties) bijna steevast 20 cent of meer in het voordeel van LNG. De laatste weken is het verschil zelfs opgelopen naar ruim 25 cent. Met het jaarlijks verbruik van een truck telt dit aardig op. We hebben het overigens dan wel over liters en kilo’s, maar in energie zijn dat vergelijkbare eenheden.”

LNG prijs
LNG prijsontwikkeling

“In 2012 was dat verschil er dus ook al”, vervolgt De Ruijter. “Maar een prijsverschil van 20 cent of meer zegt natuurlijk niet zoveel op het moment dat er nauwelijks tankpunten zijn, LNG-trucks in vermogen en actieradius niet te vergelijken zijn met hun dieselcollega’s en LNG tanken aan de pomp nogal een gedoe is. De prijs wordt pas interessant als de rest ook klopt. En dat doet het nu.” PitPoint.LNG opende bijvoorbeeld onlangs weer drie nieuwe LNG-tankstations in Den Hoorn/Delft, Sevenum/Venlo en Roosendaal. Tanken is inmiddels veel gemakkelijker en sneller geworden en altijd dichtbij op strategisch slimme locaties. Ook in de ons omringende landen breidt het netwerk zich uit. De Ruijter: “Al is Nederland wel echt koploper met beschikbaarheid en innovatie.”

Rumoer rondom elektrisch rijden

Een LNG-truck is duurder in aanschaf dan een dieseltruck. “Voor een transportondernemer is vooral de TCO interessant, de total cost of ownership. Mede dankzij de stabiel lagere brandstofprijs is de TCO van LNG al relatief snel aantrekkelijker. Het daadwerkelijke omslagpunt hangt uiteraard af van type truck en gebruik, maar ligt in de regel al onder de 100.000 kilometer per jaar”, aldus De Ruijter. “Bovendien zorgt de structureel lagere prijs van LNG ervoor dat transportkosten en marges beter te calculeren zijn.”

Speculeren over de prijsontwikkeling in de komende jaren doet De Ruijter niet. “Daar kun je net zoveel of zo weinig over zeggen als over die van diesel. De voorraad, de vraag, de ontwikkelingen in de wereld: die hebben allemaal invloed. Net als de beslissingen van de Nederlandse overheid.” En de ontwikkelingen van alternatieve brandstoffen? “Bio-LNG komt eraan. Dat is wat betreft chemische samenstelling hetzelfde, alleen de herkomst verschilt. Verder is er natuurlijk altijd veel rumoer omtrent elektrisch rijden. Maar dat is voorlopig vooral een hypothetisch scenario. Wel een alternatief voor de ‘last mile’ – het laatste stukje de stad in. Niet voor transport op afstand.”

“Intussen worden ook de LNG-motoren nog krachtiger en efficiënter, waar dieselmotoren vrijwel uitontwikkeld zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de milieuwinst door verminderde uitstoot. Het prijsverschil tussen diesel en LNG – dat groot is en nog toeneemt – zorgt ervoor dat de rekensom steeds eenvoudiger wordt voor transporteurs en logistiek ondernemers. Ik ben ervan overtuigd dat we nog maar aan het begin staan van een flinke groei van LNG als de brandstof voor lang en zwaar transport. LNG is echt ‘here to stay’ voor de komende decennia.”