Rotterdamse Mobiliteit Centrale

rijdt al ruim een jaar op waterstof

Door met deze auto te rijden maken we zichtbaar dat we hechten aan schone mobiliteit”, vertelt Rob Bouman van de Rotterdamse Mobiliteit Centrale (RMC). “Dat is niet iets van de laatste dag. Al vanaf 2010 hebben we elf groengele taxi’s en 115 aardgasbussen op Groengas/CNG en daarnaast drie 100% elektrische taxi’s rijden. Toen we vorig jaar de kans kregen ook waterstof aan onze alternatieve brandstoffen toe te voegen, grepen we die meteen aan.”

Die kans ontstond doordat Hyundai als eerste autofabrikant waterstofauto’s in Nederland aanbiedt aan zowel bedrijven als particulieren. RMC kan tanken bij het openbare waterstoftankstation van Air Liquide in Rhoon. “We gaan er niet vanuit dat dit meteen een winstgevende businesscase oplevert, maar zijn bereid om nieuwe brandstoffen te ontdekken en er ervaring mee op te doen. Om die reden hebben we de Hyundai niet ingezet bij de Rotterdamse Taxi Centrale maar gebruiken we hem in eigen beheer voor het vervoer van ouderen en mensen met een beperking. Zo kunnen we de auto beter monitoren.”

Hogere milieueisen bij aanbestedingen

“Regelmatig krijgen we bij aanbestedingen te maken met hogere milieueisen. Vanuit onze ervaring met alternatieve brandstoffen kunnen we daar goed op inspelen. Waterstof hoort bij de nieuwe mogelijkheden. Doordat wij het geluk hebben dat er waterstoftankstation in de buurt aanwezig is, kunnen we nu ook met deze brandstof ervaring opdoen.”

Met de waterstofauto wordt groot milieuvoordeel behaald. De uitstoot is slechts waterdamp en waterstof kan duurzaam worden geproduceerd én opgeslagen. Het tanken duurt slechts drie minuten waarna de Hyundai ix35 Fuel Cell een actieradius heeft van 600 kilometer. Het rijgedrag en de prestaties van deze Hyundai zijn vergelijkbaar met die van een Hyundai ix35 op benzine.

Zien hoe waterstof wordt gemaakt?

Dat kan op de stand van PitPoint tijdens de aankomende TaxiExpo op 12 en 13 oktober. Daar staat een opstelling die dit ingenieuze proces inzichtelijk maakt.

Contact

PitPoint B.V.
Gelderlandhaven 4
3433 PG Nieuwegein

Postbus 1388
3430 BJ Nieuwegein

Tel: +31 30-410 08 00
info@pitpoint.nl

Helpdesk PitPoint
0900-2273427 (€0,01 per minuut)
of +31 (0)30 410 08 88
helpdesk@pitpoint.nl