Terug naar overzicht

PostNL kiest voor groen wagenpark

Lucia Smit-Kleiman, PostNL: “De auto’s zijn groener én stiller”

20 september 2017

PostNL is drie jaar geleden een vernieuwingsproject gestart van het wagenpark. Aflopende leasecontracten met vervuilende dieselmotoren werden vervangen door schone Groengas-varianten. “Door zelf het goede voorbeeld te geven, hopen we partners en andere organisaties te inspireren om ambities waar te maken.” Pitpoint is een partner waar het bedrijf Groengas inkoopt om de doelen te realiseren.

Vanaf 2025 in 25 Nederlandse binnensteden uitstootvrij post bezorgen. Dat is de ambitie die PostNL heeft uitgesproken. Lucia Smit-Kleiman (44) is als coördinator Fleetmanagement verantwoordelijk voor de inkoop en het beheer van voertuigen binnen PostNL. Voertuigen van PostNL komen in elke straat van Nederland  post en pakketten bezorgen. Dit brengt volgens Smit-Kleiman, die voorheen werkzaam was bij een afvalverwerker en een leasemaatschappij, een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. Zij zoekt in haar werk veel naar middelen die maatschappelijk verantwoord ondernemen ondersteunen en passen in het werk van PostNL. “Het voertuig is een middel en dit moet passen tussen de andere bedrijfsprocessen. Dit heeft niet alleen betrekking op specificaties, maar ook op welke route de bezorger rijdt, het laadvolume, de actieradius en allerlei arbo-voorwaarden.”

Flinke groei

Ontwikkelingen op het gebied van schone energie hebben de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Niet alleen Groengas, maar bijvoorbeeld ook het rijden op waterstof en elektrisch vervoer hebben behoorlijke sprongen gemaakt. Volgens Smit-Kleiman wordt het voor de postbezorger steeds makkelijker om met de huidige middelen in te spelen op trends op het gebied van schone energie. Met alle betrokken medewerkers is het post- en pakkettenbedrijf drie jaar geleden een traject gestart van wagenparkvergroening, dat uiteindelijk moet leiden tot een duurzamere bedrijfsvoering.

Ambities waarmaken

Sinds 2014 vervangt PostNL verlopen leasecontracten van dieselwagens door contracten van Groengasauto’s (CNG), die worden ingezet in de transitie naar een volledig uitstootvrije vloot. Voorwaarde die PostNL had gesteld was dat chauffeurs binnen een acceptabele afstand van het sorteer-/distributiecentrum moesten kunnen tanken. Dit bleek nog een flinke uitdaging te zijn, omdat er in die tijd nog niet veel Groengas-tankstations waren. Hier kwam onder andere PitPoint ook in beeld. Samen hebben zij ervoor gezorgd dat de wens van PostNL voor een goed bereikbare tankinfrastructuur werkelijkheid werd. PitPoint verzorgt de infrastructuur en het onderhoud van de tankstations. “PostNL zoekt partners waarmee we door middel van een goede samenwerking onze ambities kunnen waarmaken. De visie van PitPoint en het innovatieve karakter van de organisatie sluiten in dat opzicht goed aan bij de ambities van PostNL.”

Stuk stiller

Niet alleen de ambities van beide bedrijven sluiten goed op elkaar aan, ook het rijden op Groengas valt goed in de smaak bij bezorgers. “De nieuwe auto’s zijn in het gebruik niet duurder dan de oude leaseauto’s en uit gesprekken met de chauffeurs blijkt dat ze vooral een stuk stiller zijn”, aldus Smit-Kleiman. PostNL is niet alleen het wagenpark aan het vergroenen, het uitstootvrije beleid is van toepassing op het hele proces van bezorging. Zo liggen er sinds kort zonnepanelen op de daken van pakkettensorteercentra en worden er steeds vaker elektrische scooters en (bak)fietsen ingezet bij de bezorging.

Betrouwbaar groot netwerk

PitPoint heeft met het ontwikkelen van tankstations en het leveren van Groengas een belangrijke rol gespeeld in de stap van PostNL naar een uitstootvrije toekomst. In de toekomstplannen van PostNL bezorgt het bedrijf vanaf 2025 in 25 binnensteden van Nederland, de post en pakketten uitstootvrij. “PitPoint biedt een betrouwbaar en groot netwerk; onder meer het tijdig informatie verstrekken over gepland onderhoud aan een tankstation is heel fijn.”

Direct uit de bron

Overigens ziet Smit-Kleiman ook nog ruimte voor verbetering. Op dit moment wordt, zoals gebruikelijk, eerst ‘gewoon’ CNG getankt op het openbare netwerk, waarna PitPoint middels Groengascertificaten achteraf het afgenomen volume vergroent. “Dit is een goed begin, maar als PostNL zien wij in de toekomst graag ons gas direct groen geleverd uit de bron. De mogelijkheden hiertoe zouden dieper onderzocht moeten worden”, aldus Smit-Kleiman. In de toekomst verwacht het bedrijf niet dat zij, evenals de rest van de markt, gebruik zal maken van een specifieke aandrijving, maar van meerdere varianten naast elkaar. Door deze vele opties is vooral het logistieke plaatje het belangrijkst.

De toekomstdoelen van PostNL zijn ambitieus, maar het bedrijf heeft in het verleden al bewezen veranderingen en innovaties niet te schuwen. En ook nu gaat het met recht de goede kant op. De Dow Jones Sustainablity Index (DJSI) heeft PostNL aangewezen als een van de meest duurzame bedrijven wereldwijd in de transportsector. Dit bevestigt dat het bedrijf op de goede weg is, maar het heeft nog meer ambities. In drie jaar tijd heeft PostNL er voor gezorgd dat inmiddels de helft van het wagenpark (meer dan 700 stuks) op Groengas rijdt. “Door zelf het goede voorbeeld te geven, hopen we partners en andere organisaties te inspireren om ambities waar te maken.”