Terug naar overzicht

PitPoint wint EV-tender voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Belangrijke stap in uitbreiden EV-portfolio naar rest van Europa

14 november 2018

PitPoint gaat vanaf begin 2019 minimaal als exclusieve leverancier van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest laadpalen, plaatsen en exploiteren in de regio. Dit gebeurt op initiatief van het Ministerie van Mobiliteit en het Ministerie van Leefmilieu.  Het is de eerste keer dat PitPoint aan een EV-tender buiten Nederland heeft meegedaan. De duur van de concessie is 10 jaar.

Om de luchtkwaliteit in de hoofdstad te verbeteren wil het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alternatieven bieden voor het huidige vervuilende wagenpark. Met de bouw van een laadpalennetwerk nemen zij een belangrijke stap in de goede richting. Pascal Smet, Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “We werken volop aan de alternatieven voor vervuilende wagens in Brussel. Met de installatie van de elektrische laadpalen nemen we opnieuw een belangrijke stap om de luchtkwaliteit in onze stad te verbeteren en de Brusselse mobiliteit te moderniseren. Na de invoering van de Lage Emissiezone, de aankoop van de eerste elektrische MIVB-bussen en de elektrificatie van de deelfietsen Villo! zal Brussel binnenkort beschikken over een uniform netwerk laadpalen voor elektrische wagens. Door deze maatregel te nemen stimuleren we Brusselaars en bezoekers om de overstap te maken naar elektrische voertuigen,”

BENEFIC
De eerste laadpalen van het basisnetwerk worden in de loop van 2019 geïnstalleerd. PitPoint ontvangt voor het plaatsen van deze laadpalen ook een subsidie van BENEFIC (BrussEls NEtherlands Flanders Implementation of Clean power for transport).Het uiteindelijke aantal laadpalen is afhankelijk van de vraag van de bewoners en de aanbestedende overheid. Met het sterk groeiende aantal elektrische voertuigen bestaat de verwachting dat de laadpalen erg gewild zullen zijn.

Duurzaamheid en realisatiekracht
Bij de aanbesteding, uitgeschreven door het Brussels Ministerie van Mobiliteit en het Ministerie van Leefmilieu, werd niet alleen gelet op kosten en effectiviteit maar lag de nadruk ook op innovatie en duurzaamheid. PitPoint scoorde op al deze punten beter dan haar concurrenten. Een concurrerende prijs, een effectief realisatieproces en de geavanceerde communicatiemethode waren hierin doorslaggevend. Jan Theo Hoefakker, directeur EV bij PitPoint: “Wij zijn heel erg trots dat we voor het eerst een EV-tender buiten Nederland winnen. Om dan zo overduidelijk uit de bus te komen als de beste partij, bevestigt de vooruitstrevendheid en kwaliteit van onze producten en bijhorende diensten.”

“Medegefinancierd door de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen”

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang als eerste al het nieuws over het project.

http://charge.brussels