Terug naar overzicht

PitPoint realiseert waterstoftankstation in Delfzijl

Het nieuwe station gaat twee waterstofbussen van Qbuzz voorzien van groene waterstof

08 januari 2018

PitPoint realiseert deze maand een waterstoftankstation op Chemie Park Delfzijl. Dit station gaat twee waterstofbussen van Qbuzz in Groningen en Drenthe voorzien van groene waterstof, geleverd door AkzoNobel. Het gaat hierbij om een proef met een looptijd van vijf jaar. Deze unieke pilot draagt bij aan de ontwikkeling van de waterstofeconomie in Noord-Nederland, en komt tot stand dankzij samenwerking tussen private en publieke partijen. Vorige week is de eerste volledige proeftankbeurt goed verlopen. Op dit moment vinden de laatste handelingen plaats waaronder het inregelen van het station.

Vanaf 2030 moeten alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij rijden. In Noord-Nederland start men daarom een proef met twee waterstofbussen van de Belgische fabrikant Van Hool. Deze bussen zullen door Qbuzz vanaf januari worden ingezet op streeklijnen in Groningen en Drenthe. Om deze proef mogelijk te maken, heeft PitPoint een waterstoftankstation gerealiseerd op Chemie Park Delfzijl. Daarnaast zal PitPoint ook verantwoordelijk zijn voor de exploitatie en onderhoud van het nieuwe tankstation. Het compressor systeem voor het waterstoftankstation is geleverd door Resato International.

Groene waterstof

Het PitPoint tankstation en de twee bussen van Qbuzz zullen gebruik maken van groene waterstof. Dit is uniek voor Nederland. AkzoNobel produceert op het park onder andere chloor, waarbij waterstof een bijproduct is. Omdat de onderneming hierbij gebruikmaakt van windenergie, is het restproduct waterstof ook echt groen. Groningen Seaports heeft een innovatieve kunststof waterstofleiding aangelegd tussen de chloorfabriek van AkzoNobel en het waterstoftankstation van PitPoint.

Schone bussen

De ontwikkeling van openbaar vervoer op basis van groene waterstof is onderdeel van het plan van de Noordelijke Innovation Board. De board zet zich in voor de ontwikkeling van een groene waterstofeconomie in Noord-Nederland. Bovendien passen de waterstofbussen in het beleid en voornemen van de provincies Groningen en Drenthe om steeds schonere bussen te laten rijden.

De beide provincies hebben de ambitie uitgesproken om op termijn met volledig schone bussen te rijden, die geen CO2 uitstoten. Volgens de provincies is het Noorden heel geschikt voor een proef met waterstofbussen omdat in deze regio veel bussen lange afstanden afleggen en die zijn niet geschikt voor batterij-elektrische bussen. Op termijn wil het OV-bureau Groningen Drenthe twintig bussen op waterstof laten rijden.

Betrokken partijen

Deze unieke pilot is tot stand gekomen dankzij samenwerking tussen het OV-bureau Groningen Drenthe, Qbuzz, AkzoNobel, Groningen Seaports, PitPoint, het ministerie van Milieu en Waterstaat, en de provincie Groningen. Dit consortium wordt mede mogelijk gemaakt door financiële ondersteuning vanuit de Europese publiek-private samenwerking Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH-JU), onder de vlag van High V.LO-City.

Het Groningse project is het vierde in Europa in het kader van High V.LO-City met Van Hool-waterstofbussen, na Aberdeen, Antwerpen en San Remo. In Nederland reden al eerder waterstofbussen in Amsterdam. Er zijn ook proeven met waterstofbussen in Rotterdam en Noord-Brabant.

Europese inzet VAN H2

De Europese Unie ziet waterstof als een geschikte brandstof om bussen duurzamer te maken. Hiervoor stelt de EU de komende jaren enkele tientallen miljoenen beschikbaar vanuit de FCH-JU. Er is in principe financiële ondersteuning toegekend voor een opschaling naar honderd waterstofbussen in Nederland verspreid over drie regio’s. Hiermee worden de volgende stappen gezet naar de commerciële inzet van deze bussen zonder uitstoot van vervuilende stoffen.

Dit is PitPoint’s tweede waterstoftankstation in eigendom. In april 2017 kocht PitPoint haar eerste waterstoftankstation in Antwerpen. Voor meer informatie over PitPoint en waterstof zie hier.

This project has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013) for the Fuel Cells and Hydrogen Joint Technology Initiative under grant agreement n°278192.