Terug naar overzicht

PitPoint ook in elektrisch vervoer

230 laadpalen Utrecht

07 maart 2016

PitPoint stapt nu ook in de markt voor elektrisch aangedreven vervoer. Het heeft de concessie gewonnen voor de exploitatie van 230 laadpalen in Utrecht. Naar verwachting worden de elektrische activiteiten de komende tijd verder uitgebreid en worden mogelijkheden onderzocht bij traditionele vervoerders  en tankstations.

ELEKTRICITEIT

“Elektriciteit heeft een belangrijk aandeel in de toekomstige brandstofmix. Als je als bedrijf streeft naar volledig duurzaam vervoer in 2030, kun je niet om elektriciteit heen”, licht directeur Erik Kemink de uitbreiding toe. De Utrechtse laadpalen leveren uitsluitend groene stroom die PitPoint inkoopt bij Greenchoice.

Is hij niet bang dat het bedrijf door deze stap zichzelf gaat beconcurreren door al die verschillende brandstoffen aan te bieden? Nee, denkt Kemink. “De verschillende brandstoffen kunnen prima naast elkaar bestaan. Waterstof is voor langere afstanden, terwijl elektriciteit meer geschikt is voor kortere trips. Vloeibaar aardgas (LNG) daarentegen is juist voor vrachtvervoer en aardgas onder druk (CNG en de duurzame variant Groengas) is voor bestel- en personenauto’s.”

UTRECHT Oplaadpaal PitPoint Utrecht 30-02-2016

Openbaar toegankelijk

De concessieperiode in Utrecht is op 1 maart dit jaar gestart en loopt tot het einde van 2023. Het gaat om de exploitatie, het onderhoud en het verhelpen van storingen bij de 230  laadfaciliteiten in de Domstad. De palen worden vooral gebruikt door particulieren en leaserijders en zijn openbaar toegankelijk. De gemeente Utrecht wil verder dat er in 2020 tienduizend elektrische auto’s rondrijden in de stad. Dat zijn er zesmaal zo veel als nu. Daarom is het goed onderhouden en uitbreiden van het elektrische netwerk een absolute noodzaak, waarin PitPoint een belangrijke vol vervuld.

Tevens komen er in Utrecht driehonderd nieuwe laadpalen bij, al worden deze gerealiseerd en uitgebaat door energiebedrijf Nuon en bouwonderneming Heijmans. De palen die PitPoint exploiteert zijn geen snellaadpalen, maar in de toekomstige plannen is de realisatie van snelladers wel degelijk een optie.

Groeien

Op het gebied van elektriciteit wil PitPoint nog verder groeien. Ook buiten Utrecht komen in de toekomst meerdere laadfaciliteiten Daarbij wordt naast leaserijders en particulieren ook gekeken naar bijvoorbeeld het Openbaar Vervoer, Taxi en afvalvervoerders voor wie dit een optie zou kunnen zijn.