LNG Venlo

Nieuwsbrief – Nu ook LNG tanken in Venlo

LNG in gebruik, kosten en dagelijkse praktijk

Lagere TCO, dekkend tanknetwerk en veel minder uitstoot

Nederland is een LNG-tankpunt rijker in Sevenum/Venlo bij knooppunt A73/A67/A74. Op 17 januari jl. is het hypermoderne station officieel geopend in het bijzijn van ruim 70 gasten. Was u erbij? Dank voor uw komst! Was u verhinderd? U heeft echt iets gemist. Maar vanaf nu kunt u ook op eigen gelegenheid het nieuwe tankpunt bezoeken, om LNG of hoogcalorisch CNG te tanken. Heeft u vragen over het LNG-netwerk of over de overstap naar LNG, neem dan contact met ons op.

CFG, DCB Energy, IVECO & PitPoint.LNG blijven zich inspannen om vervoer schoner en slimmer te maken. In deze laatste nieuwsbrief rondom de opening van LNG-tankstation Venlo kijken we terug op het evenement en bespreken we de businesscase van LNG-trucks. Die zijn schoner en stiller, dat weet u. Maar kunnen die zich ook in vermogen, comfort en totale eigendomskosten meten met nieuwe dieseltrucks? U leest het hieronder.


LNG vs. diesel: de cijfers op een rij

Onderaan de streep de slimste keuze

Met de introductie dit jaar van de New Stralis NP460 heeft Iveco opnieuw een volwaardige LNG-truck op de markt gebracht die de vergelijking met nieuwe dieseltrucks goed aankan. “In vermogen, comfort en verbruik is de New Stralis concurrerend, maar voeg je daar milieuwinst, geluidsniveau én totale eigendomskosten (TCO) aan toe, dan is LNG momenteel een logische keuze”, zegt Joep van Aar, Directeur Key Accounts van IVECO.

“Het is goed om alle cijfers op een rijtje te zetten. De aanschafprijs van een LNG-truck is hoger, dat is bekend. Maar elke vervoerder en logistiek ondernemer kijkt toch vooral naar de TCO. Afhankelijk van het specifieke gebruik ligt het omslagpunt ongeveer bij vijf jaar met minimaal 100.000 kilometer per jaar. Dan biedt LNG al een lagere TCO. Dat is minder bekend.” Bij die totale eigendomskosten zijn aanschafprijs, de hogere restwaarde van LNG-trucks, het 10% lagere verbruik en de lagere brandstofprijs meegenomen. Maar ook de bijkomende kosten van AdBlue bij diesel en de kortere onderhoudsinterval bij LNG-trucks bijvoorbeeld.” De Iveco NP400 heeft een actieradius van 1.600 km en een service-interval van 75.000 km. De NP460 komt elke 90.000 km binnen. De NP400 wordt met name ingezet nationale distributie en klein grensoverschrijdend vervoer. De 460 vooral voor zware inzet en internationaal transport. Iveco heeft een objectieve en kosteloze calculatiemodule beschikbaar om elk gewenst gebruik tot in detail na te rekenen.

Andere aspecten spelen een rol
“In elk businessmodel is de TCO leidend”, vervolgt Joep van Aar. “De totale eigendomskosten bepalen immers je rendement. Maar voor een vervoerder spelen natuurlijk ook andere aspecten mee. Is er een tankpunt in de buurt bijvoorbeeld? Dat was voor een aantal jaar geleden een bezwaar bij LNG, maar nu niet meer. Het LNG-netwerk in Nederland is nu al dekkend en blijft zich uitbreiden. Het nieuwe LNG-tankpunt bij Venlo is wat dat betreft echt een aanwinst. Ook in omringende landen worden nieuwe LNG-tankpunten gerealiseerd. Een ander nog vaak gehoord bezwaar: LNG tanken is gedoe. Dat was het vroeger misschien, maar nu niet. In 15 minuten kun je aftanken. Chauffeurs moeten wel gecertificeerd zijn, maar de certificeringstraining is via onder meer PitPoint.LNG en Iveco gratis en snel geregeld. Met de certificatie kan een chauffeur overal in Nederland LNG tanken.”

Goed voor de chauffeur
De nieuwe Iveco LNG-trucks zijn uitgerust met geautomatiseerde transmissie. Daarbij is het geluidsvolume aanzienlijk lager (71 dBA). “Dat betekent dus ruimere venstertijden. Maar, en dat wordt nog wel eens vergeten, dat is ook goed voor de chauffeur. Die krijgt meer rust door het lagere geluidsniveau, heeft meer comfort en is alerter onderweg.” Dan is er natuurlijk nog het milieuaspect. “Schonere brandstof en minder uitstoot zijn niet meetbaar in de TCO, maar zijn voor vervoerder en opdrachtgevers een wezenlijk voordeel. Een voordeel dat in de toekomst alleen maar zwaarder gaat wegen.”

De koudwatervrees voorbij
“Net als PitPoint zien we LNG als transitiebrandstof. Maar die transitieperiode is ruim. Uiteindelijk zullen we waarschijnlijk toegaan naar bioLNG en veel later naar andere alternatieven. Elektrisch is beperkt beschikbaar en niet echt een reëel alternatief in praktische toepassing en TCO. Bovendien kun je je afvragen hoe schoon elektrisch is als de stroom uit een kolencentrale afkomstig is. Daarbij is de infrastructuur nog niet berekend op grootschalig gebruik. Als er op één punt 20 trucks aan de lader gaan, is de vraag wat dat doet met het energienet en de stroomvoorzieningen van de huishoudens daaromheen. Voor waterstof is er nog geen duidelijke wetgeving en de ontwikkeling van trucktechniek en het netwerk van waterstoftankpunten staan nog in de kinderschoenen”

Een heel zakelijke afweging
“We zijn voorbij de koudwatervrees voor LNG. In 2010 toen er alleen handgeschakelde trucks met amper 270 pk op de markt waren, was die er wel. Inmiddels kunnen we aan de wensen en eisen van vervoerders voldoen, met automatisch geschakelde trucks met 400 en 460 pk. Er rijden nu zo’n 200 Iveco LNG-trucks in Nederland, goed voor ruim 80 miljoen kilometers. Ook Scania en Volvo schalen op in vermogens. Daarmee is LNG een logische keuze voor vervoerders. Gezien de milieuwinst, maar zeker als je heel zakelijk kijkt naar de kosten en rendement.”

Regionaal, nationaal en internationaal
Iveco levert trucks op aardgas in verschillende configuraties: 2 keer CNG, CNG/LNG en 2 keer LNG. De keuze daarin wordt vooral bepaald door actieradius en dus de toepassing. De actieradius loopt in die configuraties op van ongeveer 600 km met twee tanks CNG tot 1.600 km met twee tanks LNG. Joep van Aar: “In de regel is CNG vooral in trek bij organisaties die lokaal en regionaal actief zoals gemeentediensten en afvalbedrijven. LNG zit meer in het nationale en internationale vervoer maar schuift ook op richting regionaal. Maar de range is groot: van bakwagens, betonmixer tot en met LZV.”


LNG-tankstation Venlo officieel geopend

Netwerk van LNG-tankstations groeit gestaag

Als een wethouder een tankstation officieel opent, is er iets bijzonders aan de hand. Dat was ook zo op 17 januari jl. Het nieuwe hypermoderne LNG-tankpunt Sevenum/Venlo is een aanwinst voor logistiek Nederland dat over is of wil naar schoner en stiller vervoer.
Ruim 70 gasten waren getuige van de gezamenlijke openingshandeling door wethouder Paul Driessen van gemeente Horst aan de Maas, Freddy Berkel (DCB Energy) en Jan Willem Drijver (PitPoint.LNG). Eerder in de middag namen de transporteurs deel aan de informatiebijeenkomst van CFG, DCB Energy, IVECO en PitPoint.LNG over de mogelijkheden en voordelen van LNG.

Met de opening in Sevenum/Venlo is het totaal aantal strategisch gelegen LNG-tankstations – in december werd PitPoint-tankpunt Den Hoorn aan de A4 al geopend – nu op 24 gekomen. En daarbij blijft het niet. Binnenkort volgt Roosendaal en er zijn vergevorderde plannen voor nog vijf locaties, waarvan twee in België.
Zo willen we ook in Duitsland een aantal LNG-tanklocaties realiseren en daarvoor vragen we uw advies. Rijdt u op LNG of bent u dat van plan en weet u een strategisch slimme locatie voor een nieuw LNG-tankstation in Duitsland? Laat het ons weten!

U vindt alle huidige LNG-tanklocaties in Nederland en Europa op onze website – en op de handige app.


Vervoerders en opdrachtgevers kiezen LNG

De trucks zijn er, de businesscase ligt er

Steeds meer vervoerders en opdrachtgevers maken gezamenlijk de keuze voor LNG-trucks als logisch onderdeel van de vloot. De argumenten daarvoor zijn sterk.
•    veel lagere uitstoot van schadelijke stoffen
•    aantoonbaar lagere totale eigendomskosten (TCO)
•    lager geluidsniveau voor circulatie in stadskern en nachttransport
•    meer comfort en rust voor chauffeur
•    compleet truckgamma met automatische schakeling en grote vermogens

Lees meer over de praktische voordelen van LNG.

Contact

PitPoint B.V.
Gelderlandhaven 4
3433 PG Nieuwegein

Postbus 1388
3430 BJ Nieuwegein

Tel: +31 30-410 08 00
info@pitpoint.nl

Helpdesk PitPoint
0900-2273427 (€0,01 per minuut)
of +31 (0)30 410 08 88
helpdesk@pitpoint.nl