LNG Venlo

Nu ook LNG tanken in Venlo

Een schoner en slimmer 2018!

Samen op weg naar 100% schoon vervoer

Samen met u en onze partners zetten we elke dag een stap verder op weg naar een schonere en slimmere toekomst. Op weg naar 100% schoon vervoer in 2030. En dat doel komt steeds dichterbij, onder meer dankzij de realisatie van nieuwe clean fuel stations (recent ging LNG-station Den Hoorn/Delft open en binnenkort ook Sevenum/Venlo), de komst van schonere trucks en meer emissievrije kilometers. 2017 was een mooi jaar en in 2018 gaan we graag verder. Wij wensen u en iedereen die met ons mee reist een gelukkig 2018!

Het jaar start meteen al goed met de informatieve LNG-informatiebijeenkomst in Venlo op 17 januari. CFG, DCB Energy, IVECO & PitPoint.LNG vertellen u alles over de mogelijkheden en voordelen van LNG voor uw transportonderneming. Bovendien openen we dan officieel het nieuwe LNG-tankpunt bij logistieke hotspot Venlo/Sevenum. U heeft uw persoonlijke uitnodiging ontvangen maar zich nog niet aangemeld? Dat kan nog tot 10 januari aanstaande. Wij ontmoeten u daar graag!



De nieuwe IVECO Stralis NP 460pk

Compleet gamma aardgasvrachtwagens voor alle opdrachten

Met de nieuwe IVECO Stralis NP 460, de duurzaamste vrachtwagen ooit, biedt IVECO het enige complete gamma zware vrachtwagens op aardgas met de nieuwste geautomatiseerde transmissie. Deze truck is te configureren en in te zetten voor de meest uiteenlopende opdrachten. Hiermee combineert IVECO duurzaamheid met prestaties, productiviteit en actieradius zodat transportondernemers de meest veeleisende (langeafstand) opdrachten naar tevredenheid kunnen uitvoeren.
De nieuwe Stralis NP 460 is een ‘mono-fuel’-vrachtwagen met twee LNG-tanks, een 460 pk sterke 13-liter gasmotor en een actieradius tot 1.600 kilometer. Hij beschikt over de meest recente zuinigheidstechnologieën en services van IVECO, waarmee het brandstofverbruik lager is en de Total Cost of Ownership (TCO) daalt in vergelijking met een gelijkwaardige dieseltruck.

De nieuwe Stralis NP 460 levert power met een indrukwekkende daling van de roetuitstoot (-99 procent) en NOx-uitstoot (-60 procent) ten opzichte van de Euro VI-normen. Rijden op biomethaan levert nog eens een reductie van CO2-uitstoot met 95 procent op. Bovendien is de NP 460 met een geluidsniveau van minder dan 71 dB bijzonder stil (PIEK-gecertificeerd). Deze revolutionaire vrachtwagen geeft transportondernemers het concurrentievoordeel van echt duurzaam transport.



Ahold Delhaize voorloper in LNG-gebruik

“Het was pionieren, maar nu is het een volwassen markt”

Van de ongeveer 1.000 trucks die in Nederland voor Ahold Delhaize rijden, zijn er zo’n 160 LNG-trucks. Ahold Delhaize is een absolute voorloper bij de inzet van LNG. “Al in 2010 zaten we met transporteurs, truckfabrikanten, energieleveranciers en overheden om tafel om de mogelijkheden van LNG als alternatieve brandstof te bespreken”, zegt Peter Leegstraten, manager inkoop en innovatie van Ahold Delhaize Transport.
Aanleiding was in eerste instantie het lagere geluidsniveau van LNG-trucks, vertelt Leegstraten: “Als je stiller rijdt, en daarmee aan de PIEK-normen voldoet, kun je in veel situaties buiten de venstertijden op de losplaats terecht. Het is ook veiliger als je op publieksarme tijden lost. Uiteraard waren de duurzaamheidsdoelstellingen van Ahold en partners ook aanleiding om naar alternatieven voor diesel te kijken. Met LNG boek je dan dubbele winst: als brandstof is het schoner, maar omdat je op incourante uren kunt lossen, heb je minder last van verkeersdrukte en daarmee gaan brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke stoffen omlaag. Ten slotte betekent het ook dat je productievere dagen met het voertuig kunt maken.” Leegstraten werkt al ruim 20 jaar voor het Ahold-concern, voornamelijk in de transport en logistiek.

Kip en ei-verhaal doorbroken
“Het was destijds ook nog een beetje een kip en ei-verhaal”, vervolgt hij. “We wilden stiller, efficiënter en schoner rijden maar op dat moment was het aanbod aan LNG-trucks nog niet fantastisch. Prijzig, beperkt in vermogen en actieradius en nog handgeschakeld. Daarbij was er nog geen landelijke dekking van tankpunten. En elke transporteur weet: omrijden is dodelijk voor een goede business case. Dat kost tijd en dus geld.”

We zagen de noodzaak en het perspectief
“Met inbreng van onze doelstellingen en dankzij onze partners hebben we dat kip en ei-verhaal doorbroken. De businesscase is in de loop der jaren beter geworden. Ten eerste verbeterden de LNG-trucks met iedere nieuwe generatie. Het vermogen groeide, er kwamen automatische versnellingsbakken en de actieradius nam toe, mede vanwege de dubbele tanks. Inmiddels is de LNG-markt een volwassen markt aan het worden. Trucks zijn vergelijkbaar met dieselvarianten en het netwerk aan LNG-tankpunten heeft een landelijke dekking en groeit nog steeds. Het was in het begin echt pionieren. We hebben toen geaccepteerd dat de situatie nog niet optimaal was, maar we zagen het perspectief en de noodzaak wel. Bovendien was het een waardevolle periode om ervaring op te doen.”

Samen met transporteurs optrekken
Ahold Delhaize huurt alle transport in. “We leggen transporteurs niet bepaalde investeringen op. Wij investeren graag in een langetermijnrelatie met hen en we willen nadrukkelijk samen optrekken bij de route naar stiller en schoner vervoer. We kijken daarbij naar de hele menukaart aan alternatieven voor diesel. We zijn met alle smaken bezig: van elektrisch, plug-in hybrids en straks wellicht waterstof, tot en met LNG en bio-LNG. Aardgas en biogas kun je op zich beschouwen als transitiebrandstof maar we voorzien dat het nog geruime tijd een goede optie blijft. Het is een steeds betere optie voor langere afstanden. Het is wel even afwachten hoe het met de accijns en teruggaafregeling gaat in 2019. Dat is nog wel een risico, maar vertrouw erop dat deze wordt gecontinueerd. De dieselprijs zal op termijn ook echt niet lager worden.”

Onbekend maakt onbemind
Leegstraten erkent dat de overstap naar LNG voor vervoerders nog best een uitdagende stap is. “De voordelen van stiller, schoner en veiliger transport zijn groot, maar daar hangt dus een prijskaartje aan. Je moet tot nu toe ook elke dag aftanken en het tanken is iets complexer. Maar tegenwoordig zijn het tanken en de tanktraining landelijk gestandaardiseerd, dus dat is niet echt een issue meer. Het is ook nog vooral een kwestie van onbekend maakt onbemind, en het aanbod qua truckmodellen geeft nu een keuze in types die de vervoerders echt passen. Dus het is goed om daar aandacht aan te besteden. Uiteindelijk wil iedereen toch het liefst maximaal duurzaam, om uiteindelijk bij 0-emissie uit te komen. Dat is beter voor onze klanten, voor de maatschappij en sluit goed aan bij onze doelen.”


Steeds meer transporteurs over

In alle sectoren en regio’s rijden LNG-trucks

De LNG-markt is een volwassen markt geworden. Dat zegt Peter Leegstraten, manager bij Ahold Delhaize Transport. Hij staat daar niet alleen in. Steeds meer opdrachtgevers en transportondernemers kiezen voor LNG. Het aanbod aan LNG-trucks kan makkelijk de concurrentie met dieseltrucks aan in vermogen en actieradius en scoort beter in uitstoot van schadelijke emissies en geluid. Bovendien loopt Nederland voorop met een landelijk dekkend netwerk van LNG-tankstations. Al zijn de landen om ons heen aan een flinke inhaalslag bezig.

Welke bedrijven, opdrachtgevers en vervoerders hebben recent ook de keuze gemaakt?

Dit is slechts een greep uit de organisaties die kiezen voor schoner en stiller vervoer met LNG.

Contact

PitPoint B.V.
Gelderlandhaven 4
3433 PG Nieuwegein

Postbus 1388
3430 BJ Nieuwegein

Tel: +31 30-410 08 00
info@pitpoint.nl

Helpdesk PitPoint
0900-2273427 (€0,01 per minuut)
of +31 (0)30 410 08 88
helpdesk@pitpoint.nl