LNG Roosendaal

Albert Heijn voorloper in LNG-gebruik


“Het was pionieren, maar nu is het een volwassen markt”

Van de ongeveer 1.000 trucks die in Nederland voor Albert Heijn rijden, zijn er zo’n 160 LNG-trucks. Albert Heijn is een absolute voorloper bij de inzet van LNG. “Al in 2010 zaten we met transporteurs, truckfabrikanten, energieleveranciers en overheden om tafel om de mogelijkheden van LNG als alternatieve brandstof te bespreken”, zegt Peter Leegstraten, manager inkoop en innovatie van Albert Heijn Transport.
Aanleiding was in eerste instantie het lagere geluidsniveau van LNG-trucks, vertelt Leegstraten: “Als je stiller rijdt, en daarmee aan de PIEK-normen voldoet, kun je in veel situaties buiten de venstertijden op de losplaats terecht. Het is ook veiliger als je op publieksarme tijden lost. Uiteraard waren de duurzaamheidsdoelstellingen van Ahold en partners ook aanleiding om naar alternatieven voor diesel te kijken. Met LNG boek je dan dubbele winst: als brandstof is het schoner, maar omdat je op incourante uren kunt lossen, heb je minder last van verkeersdrukte en daarmee gaan brandstofverbruik en uitstoot van schadelijke stoffen omlaag. Ten slotte betekent het ook dat je productievere dagen met het voertuig kunt maken.” Leegstraten werkt al ruim 20 jaar voor het Ahold-concern, voornamelijk in de transport en logistiek.

Kip en ei-verhaal doorbroken
“Het was destijds ook nog een beetje een kip en ei-verhaal”, vervolgt hij. “We wilden stiller, efficiënter en schoner rijden maar op dat moment was het aanbod aan LNG-trucks nog niet fantastisch. Prijzig, beperkt in vermogen en actieradius en nog handgeschakeld. Daarbij was er nog geen landelijke dekking van tankpunten. En elke transporteur weet: omrijden is dodelijk voor een goede business case. Dat kost tijd en dus geld.”

We zagen de noodzaak en het perspectief
“Met inbreng van onze doelstellingen en dankzij onze partners hebben we dat kip en ei-verhaal doorbroken. De businesscase is in de loop der jaren beter geworden. Ten eerste verbeterden de LNG-trucks met iedere nieuwe generatie. Het vermogen groeide, er kwamen automatische versnellingsbakken en de actieradius nam toe, mede vanwege de dubbele tanks. Inmiddels is de LNG-markt een volwassen markt aan het worden. Trucks zijn vergelijkbaar met dieselvarianten en het netwerk aan LNG-tankpunten heeft een landelijke dekking en groeit nog steeds. Het was in het begin echt pionieren. We hebben toen geaccepteerd dat de situatie nog niet optimaal was, maar we zagen het perspectief en de noodzaak wel. Bovendien was het een waardevolle periode om ervaring op te doen.”

Samen met transporteurs optrekken
Albert Heijn huurt alle transport in. “We leggen transporteurs niet bepaalde investeringen op. Wij investeren graag in een langetermijnrelatie met hen en we willen nadrukkelijk samen optrekken bij de route naar stiller en schoner vervoer. We kijken daarbij naar de hele menukaart aan alternatieven voor diesel. We zijn met alle smaken bezig: van elektrisch, plug-in hybrids en straks wellicht waterstof, tot en met LNG en bio-LNG. Aardgas en biogas kun je op zich beschouwen als transitiebrandstof maar we voorzien dat het nog geruime tijd een goede optie blijft. Het is een steeds betere optie voor langere afstanden. Het is wel even afwachten hoe het met de accijns en teruggaafregeling gaat in 2019. Dat is nog wel een risico, maar vertrouw erop dat deze wordt gecontinueerd. De dieselprijs zal op termijn ook echt niet lager worden.”

Onbekend maakt onbemind
Leegstraten erkent dat de overstap naar LNG voor vervoerders nog best een uitdagende stap is. “De voordelen van stiller, schoner en veiliger transport zijn groot, maar daar hangt dus een prijskaartje aan. Je moet tot nu toe ook elke dag aftanken en het tanken is iets complexer. Maar tegenwoordig zijn het tanken en de tanktraining landelijk gestandaardiseerd, dus dat is niet echt een issue meer. Het is ook nog vooral een kwestie van onbekend maakt onbemind, en het aanbod qua truckmodellen geeft nu een keuze in types die de vervoerders echt passen. Dus het is goed om daar aandacht aan te besteden. Uiteindelijk wil iedereen toch het liefst maximaal duurzaam, om uiteindelijk bij 0-emissie uit te komen. Dat is beter voor onze klanten, voor de maatschappij en sluit goed aan bij onze doelen.”

Contact

PitPoint B.V.
Gelderlandhaven 4
3433 PG Nieuwegein

Postbus 1388
3430 BJ Nieuwegein

Tel: +31 30-410 08 00
info@pitpoint.nl

Helpdesk PitPoint
0900-2273427 (€0,01 per minuut)
of +31 (0)30 410 08 88
helpdesk@pitpoint.nl