Wegtransport

Tielbeke zet serieus in op schoner transport

Balans tussen duurzaamheid en business

“Vroeger wilde bijna geen chauffeur op een LNG-truck rijden. Ze misten vermogen en trekkracht en vonden het tanken bijvoorbeeld veel gedoe. Tegenwoordig ligt dat anders. Het vermogen is op peil en tanken is vereenvoudigd.” Kevin Borman van Tielbeke vertelt over de keuze die zijn organisatie maakt op het gebied van schoon transport en welke gevolgen die keuzes hebben.

Tielbeke heeft vestigingen in Zwolle en Lemelerveld en behoort met ruim 400 medewerkers tot de top 50 van Nederlandse logistieke dienstverleners. Tielbeke heeft zo’n 225 trucks op de weg – de ruime meerderheid Scania’s. Duurzaamheid en minder uitstoot zijn belangrijke speerpunten in het beleid. Tielbeke is onder meer Lean & Green gecertificeerd.

10 procent van de vloot op LNG
“Tielbeke zet serieus in op schoner transport”, vertelt Kevin Borman. “Dat doen we in samenwerking met onze opdrachtgevers en met de truckleverancier. We rijden onder andere voor Ahold en Kruidvat en met hen kiezen we manieren om uitstoot van NOx, fijnstof en CO2 terug te dringen. Daar hoort LNG bij. Inmiddels is ongeveer 10 procent van onze vloot een LNG-truck. We werken nauw samen met Scania Benelux dat naast onze vestiging in Lemelerveld zit. Scania betrekt ons bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen en helpt ons bij de training van chauffeurs om duurzaam, zuinig en efficiënt te rijden.”

‘Van ons mag het altijd sneller’
“Inmiddels zijn LNG-trucks in rijervaring vergelijkbaar met de dieseltrucks. Het tanknetwerk breidt zich ook gestaag uit, daar zijn we blij mee. Dat is nog niet vergelijkbaar met het dieselnetwerk, maar de ontwikkelingen zijn gunstig. Van ons mag het natuurlijk altijd sneller. Daarbij is ook het tanken eenvoudiger geworden. Een LNG-truck is snel af te tanken en de extra handelingen en de training zijn te overzien. Met de dubbele tank is de actieradius groot genoeg voor het dagelijkse gebruik in onze distributie. De trucks zijn Piek-gecertificeerd. Dankzij de stillere motor heb je ruimere venstertijden en kun je ook aan de randen van de dag laden en lossen. Overigens is geluidsoverlast niet alleen afhankelijk van de motor van een voertuig. Als de klep stroef loopt en de wielen van containers piepen, ben je al je geluidswinst weer kwijt.”

“Tielbeke heeft duurzaamheidsmaatregelen in de hele organisatie doorgevoerd. Daarbij zoek je altijd naar een goede balans tussen duurzaamheid en een gezonde bedrijfsvoering. Wij meten daarom alles. We kijken naar kosten, gebruik, rijgedrag, omstandigheden (was er veel tegenwind?), we zijn zelfs in staat om de CO2-uitstoot per zending in kaart te brengen. We testen intensief en langdurig omdat je in onze ogen dan pas echt iets zinnigs over TCO en opbrengst kunt zeggen.”

Mogelijkheden van truck platooning
“We zitten met onze leveranciers en opdrachtgevers dicht op de technologische ontwikkelingen. We kiezen wel voor proven technologie. We houden alle aspecten in de gaten. We kijken naar nieuwe technologieën om schoner te rijden, maar volgen ook de mogelijkheden voor truck platooning. LNG is voor ons in ieder geval voor nu en de komende jaren een wezenlijk onderdeel binnen onze duurzaamheids- én businessdoelen.”

Contact

PitPoint B.V.
Gelderlandhaven 4
3433 PG Nieuwegein

Postbus 1388
3430 BJ Nieuwegein

Tel: +31 30-410 08 00
info@pitpoint.nl

Helpdesk PitPoint
0900-2273427 (€0,01 per minuut)
of +31 (0)30 410 08 88
helpdesk@pitpoint.nl