Terug naar overzicht

Kabinet of niet, PitPoint houdt koers

Blog van PitPoint directeur Erik Kemink

16 juni 2017

Op het moment van schrijven van mijn blog duurt de formatie inmiddels 90 dagen. GroenLinks viel deze week definitief af als coalitiepartner voor het motorblok VVD, CDA en D66. Een coalitie met zulke verschillende smaken had prima gepast bij het diverse land dat wij zijn.  Althans, dat is mijn bescheiden mening. Uitdagingen zijn er genoeg, alhoewel een echte crisis niet aan de orde is. Het formeren zal daarom nog wat tijd in beslag nemen, Haagse insiders voorspellen op z’n vroegst in oktober pas een nieuw kabinet. Hoe dan ook, PitPoint hoopt dat een nieuwe regering echt werk gaat maken van het verduurzamen van onze samenleving. Het mogelijk toetreden van ChristenUnie en/of PvdA biedt nog genoeg perspectief hiervoor.

Amsterdam: kies voor schoon vervoer

 Over verkiezingen gesproken, de meeste partijen zijn op lokaal niveau al druk bezig met het schrijven van de verkiezingsprogramma’s voor de raadsverkiezingen van 2018. Ook daar hopen we op klinkende ambities op het gebied van luchtkwaliteit, leefomgeving en duurzaam inkopen.

In eerdere blogs stond ik stil bij het verschuiven van de aandacht van vervoer naar bouw op het gebied van duurzaam inkopen. Amsterdam lijkt deze maand dat beeld (helaas) te bevestigen: waar begin deze maand circulair bouwen een boost kreeg, lijkt een aanbesteding van 366 voertuigen de verkeerde kant op te gaan. Terecht wees Milieudefensie er in een ingezonden brief op dat de duurzaamheidsambities van Amsterdam vooral een papieren werkelijkheid lijken. Terwijl er op het gebied van schoon vervoer eerder prima maatregelen werden genomen, bijvoorbeeld door elektrische taxi’s voorrang te verlenen op standplaatsen.

Circulaire economie verdient steun

Op woensdag 14 juni vond in de Tweede Kamer overigens een interessant rondetafelgesprek plaats over de circulaire economie. Bedrijfsleven en beleggers waren eensgezind in hun oproep richting de overheid: zorg voor een gelijk speelveld, belast vervuilers en zorg voor scherpe regels. Het bedrijfsleven staat in al in de juiste stand, zo stappen veel afvalverwerkers over op groengas. Zoals onze collega Marco Fossen al blogde op Binnenlands Bestuur: “dat is pas circulaire economie!”

PitPoint blijf in ieder geval op koers om schoon vervoer in 2030 te realiseren. Van het sponsoren van raceauto’s op waterstof tot het verder uitrollen van ons laadpalennetwerk, wij blijven op koers.