Terug naar overzicht

Groene oplossingen bestelbusjes

Effect wildgroei op luchtkwaliteit

19 april 2016

De Nederlander krijgt het steeds drukker. Hij wil vaker gebruikmaken van producten en diensten in zijn eigen tijd. Die tijd is immers kostbaar. Om die vraag tegemoet te komen, ontstaat er op dit moment een wildgroei aan bestelbusjes, die de consument een ritje naar de winkel besparen.

Volgens het FD starten Jumbo en Coolblue binnenkort een eigen bezorgdienst. HelloFresh, Bol.com en verschillende restaurants gingen deze bedrijven al voor. Alleen al in het najaar van 2015 werden er dagelijks gemiddeld zo’n twaalf tot vijftien pakketdiensten met bijbehorende vervoersmiddelen geteld. Ook lokale winkeliers spelen op de trend in en gaan de weg op. Doen zij dat niet, dan graven ze hun eigen graf.

Mobiliteit heeft direct effect op luchtkwaliteit

Het milieu ondervindt zeker gevolgen van deze groeiende verkeersstroom. De gemiddelde bestelwagen rijdt op diesel wat net als de andere mobiliteitsstromen een negatief effect heeft op de directe luchtkwaliteit. Niet voor niets zijn er in de grotere steden milieuzones ingesteld om met name uitstoot van oudere dieselvoertuigen te weren. Uit de Atlas Leefomgeving van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat de luchtkwaliteit in vooral de grote steden als Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven heel slecht is.

Wanneer we de luchtkwaliteit willen verbeteren en de CO2-uitstoot verminderen, moeten ook de groeiende stroom van bestelwagens kritisch bekeken worden. Een gezamenlijke bezorgdienst die het aantal vervoersritten omlaag brengt, zou al minder belastend zijn.

Toename gebruik afhaalpunten

Toch zijn er ook goede initiatieven. Bedrijven als DHL en PostNL werken momenteel al aan schoon vervoer. En startte DPD Pakketservice al eerder met ‘Total Zero’ waarmee de pakketvervoerder dagelijks zorgt voor CO2-neutrale pakketbezorging door bewust op Groengas (de duurzame opvolger van CNG) en elektrisch te rijden. Neem het Belgische Bubble Post: het bedrijf introduceerde vrachtfietsen in Nederland. Een andere positieve ontwikkeling is volgens het FD dat de consument steeds vaker gebruikmaakt van specifieke afhaalpunten. Dat scheelt natuurlijk veel (milieuvervuilende) kilometers van bezorgers.

Alternatieve brandstoffen

Maar het kan altijd beter. Voor bestel- en personenauto’s zijn er al volop schone brandstoffen voorhanden. Compressed Natural Gas (CNG, ofwel aardgas) is zo’n uitstekend alternatief: het is vele malen schoner dan diesel of benzine. Dit geldt al helemaal voor de duurzame, biologische opvolger van CNG, Groengas, waarmee men nagenoeg CO2-neutraal rijdt. Groengas wordt gemaakt uit biogas, dat ontstaat bij vergisting van groen- en snoeiafval, rioolslib of mest. Een bestelwagen of personenauto op CNG is ook geschikt voor rijden op Groengas. Bijkomende voordelen zijn dat Groengas (CNG)-voertuigen voordelig in gebruik zijn, lage brandstofkosten hebben en minder geluidsoverlast veroorzaken. En modellen zijn er genoeg, kijk maar eens in de digitale showroom voor CO2-arme voertuigen.

Ook elektrische vervoersmiddelen worden al ingezet, maar dan voor korte afstanden zoals stadsvervoer. Dit heeft te maken met de ontwikkeling in technologie waar de beperkte actieradius en elektrisch oplaadvermogen voor veel ondernemers nog geen serieuze optie is. Verwacht wordt dat elektrisch rijden voor bestelwagens over vijf jaar goed is doorontwikkeld. Rond die tijd moet het wagenpark voor een aanzienlijk deel uit elektrische voertuigen bestaan.