Terug naar overzicht

Geen meivakantie voor PitPoint

05 mei 2017

Het mag dan wel de afgelopen weken meivakantie zijn geweest, wij hebben bepaald niet stilgezeten. Zoals u heeft kunnen vernemen heeft de Franse Total Group een overeenkomst ondertekend om naar verwachting eind juni de officiële aandeelhouder van PitPoint te worden. Een prachtige kans voor ons om sneller onze missie voor betaalbaar schoon vervoer te realiseren. Deze blijft namelijk fier overeind. De nieuwe constructie biedt ons de mogelijkheid sneller ons netwerk van schone brandstoffen internationaal uit te rollen. Spannende tijden, dat moet gezegd worden. Maar onze handen jeuken om heel Europa van haar dieselverslaving af te krijgen!

Ook de formatie is weer in volle gang, nadat de onderhandelaars na een slopende campagne een verdiend weekje rust namen. Wij zijn natuurlijk benieuwd naar het resultaat op het gebied van duurzaamheid, milieu en klimaat. Vanuit de Groene Zaak hebben wij daarom een oproep onderschreven voor een groen klimaatakkoord. Samen met partners als KPN, Bavaria en Interface willen wij dat een nieuw kabinet innovaties stimuleert en wetgeving maakt dat het proces van de energietransitie kan versnellen. Denk aan het extra belasten van vervuilende grondstoffen en het belonen van schone bedrijven door duurzaam in te kopen. Eerder deden we al een oproep richting de onderhandelaars om zich te committeren aan de Sustainable Development Goals.

Maar zoals gezegd, onze missie is breder dan Nederland alleen. Om onze internationale ambitie kracht bij te zetten hebben wij met onder andere Volkswagen afgelopen week een overeenkomst getekend. Deze overeenkomst moet ertoe leiden dat het aantal tanklocaties voor CNG/Groengas in Duitsland gaat verdubbelen en dat het aantal CNG-voertuigen over de grens vertienvoudigd naar 1 miljoen in 2025.

Niet voor niets noemde Die Welt aardgas recent het ‘onderschatte alternatief’. En zo is het maar net. Eind april bleek uit onderzoek van PitPoint en MAN dat de kosten van CNG/Groengas bussen nauwelijks duurder uitvallen dan dieselbussen. Reden te meer voor inkopers om CNG/Groengas als transitiebrandstof een kans te geven in plaats van te kiezen voor suboptimale oplossingen voor 2025. Vanaf dat jaar mogen OV-bedrijven immers alleen nog zero-emissie bussen inzetten.

Een ding staat vast: Nederland en Europa moeten schoner worden. Dat doen we onder andere door de luchtkwaliteit te verbeteren. En waarom wachten, wanneer het nu kan?