Terug naar Clean Vehicles

Euro 6

Gaat diesel Euro 6 het redden?

Van vrachtwagens weten we haast niet anders of ze zijn uitgerust met dieselmotoren. Maar door de hoge uitstoot van fijnstof, NOx en CO2 ligt deze motor steeds meer onder vuur. De strengere Euro 6 eis moet de fabrikanten dwingen met schonere dieselmotoren te komen. Dit kan worden bereikt door een combinatie van EGR- en SCR-technologie. Een SCR-katalysator is een technische voorziening in de uitlaat van een dieselauto die, onder toevoeging van AdBlue, NOx in de uitlaatgassen afbreekt. EGR is een technologie die al langer door fabrikanten wordt toegepast om de NOx-uitstoot terug te brengen. Toch zijn veel van de vrachtwagens die deze technieken gebruiken – en hierdoor claimen aan de Euro 6 eis te voldoen! – nog steeds te vuil, zo blijkt uit praktijktests. Daarom besloot de Europese Commissie op 19 mei 2015 tot de invoering van een nieuwe Real Driving Emissie test (RDE). Waarschijnlijk wordt deze nieuw praktijktest vanaf eind 2017 ingevoerd. Die datum wordt het uur u voor diesel.

Dé schone brandstof voor zwaar transport: LNG

LNG verbrandt veel schoner dan diesel: 30% minder gezondheidsschade door uitstoot van PM10 en NOx en 10% minder uitstoot van CO2. Vervoer op LNG voldoet daarom nu al aan de Euro 6 emissie-eisen zonder dat kostbare nabehandeling nodig is om uitstoot van roet en fijnstof te voorkomen. Daarbij is een LNG-motor 50% stiller dan een dieselmotor waardoor wegvervoerders Piek-gecertificeerd kunnen worden zodat ze buiten de gebruikelijke venstertijden mogen laden en lossen.

Alle voordelen op een rij

10 %
Minder CO2-uitstoot

Minder CO2-uitstoot dan diesel

50% stiller dan diesel

Contact

PitPoint B.V.
Gelderlandhaven 4
3433 PG Nieuwegein

Postbus 1388
3430 BJ Nieuwegein

Tel: +31 30-410 08 00
info@pitpoint.nl

Helpdesk PitPoint
0900-2273427 (€0,01 per minuut)
of +31 (0)30 410 08 88
helpdesk@pitpoint.nl