Terug naar overzicht

Op naar een circulaire economie na dieselgate!

Politiek nieuws week #13

04 april 2016

Afgelopen dinsdag stemde de Tweede Kamer in met de motie van PvdA-Kamerlid Vos die opriep om te streven naar het “louter verkopen van emissieloze (nieuwe) auto’s in 2025”. Zowel coalitiepartij VVD als minister Kamp van Economische Zaken zagen niets in de motie en noemden de ambitie onrealistisch. Ook de RAI Vereniging sloot zich hierbij aan. Tegengeluiden waren er ook, van bijvoorbeeld hoogleraar autotechniek aan de TU Eindhoven Maarten Steinbuch of Ad van Wijk van de TU Delft.  Volgens Steinbuch en van Wijk is er geen sprake van wensdenken en ontwikkelt de techniek zich razendsnel.

Ook debatteerde de Tweede Kamer over het Wetsvoorstel Autobrief II, dat een nieuw fundament moet leggen onder autobelastingen in Nederland de komende jaren. D66-Kamerlid van Weyenberg verweet de PvdA na de eerder genoemde groene woorden nu van vervuilende daden rondom de autofiscaliteit. De meningen over deze nieuwe wet blijven uiteenlopen. Volgende week wordt het debat in ieder geval hervat.

Wat de toekomst ook moge brengen, voor PitPoint staat buiten kijf dat we op pad gaan richting schoon vervoer in 2030. Consumenten, bedrijven, politiek en wetenschap staan in de startblokken om werk te maken van onze luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving. Vrachtwagens op LNG, bussen op Groengas, personenauto’s op Waterstof of Elektrisch: verschillende schone brandstoffen zullen het verschil gaan maken!

bedrijventerrein_samen_plat4_half

In eerdere blogs stonden we al uitgebreid stil bij dieselgate. Het lijkt er op dat er sprake is van onomkeerbaar maatschappelijk proces dat dit schandaal in gang heeft gezet. Misschien wel geluk bij een ongeluk? Verschillende Kamerleden blijven scherp op dit onderwerp. Eerder stelde PvdA-Kamerlid Duco Hoogland vele goede Kamervragen over de te nemen maatregelen naar aanleiding van dieselgate. Staatssecretaris Dijksma beantwoordde zijn vragen deze week. Wij moedigen deze inzet van zowel Kamer als kabinet vanzelfsprekend aan!

Mobiliteit blijft onverminderd belangrijk inzake een schonere toekomst. Maar ook andere sectoren spelen een belangrijke rol. Zo bracht EenVandaag afgelopen week een interessante reportage over luchtvervuiling door de scheepvaartindustrie. Wij zeggen: neem een voorbeeld aan Texel waar de veerboot richting Den Helder op CNG gaat varen. Zo kan het dus ook.

Kansen zijn er in ieder geval genoeg voor de circulaire economie, zo blijkt ook volgens het Planbureau voor de Leefomgeving. Wij hopen dat de politiek ook dit thema voortvarend op blijft pakken, zodat we samen onze missie van schoon vervoer in 2030 kunnen waarmaken.