Terug naar overzicht

WATERSTOF, EEN TOEKOMSTPERSPECTIEF VOOR BEDRIJFSVOERTUIGEN

Indrukken van de IAA in Hannover

30 november 2018

In september bezocht ik de IAA in Hannover, de belangrijkste transportbeurs in de wereld en de ‘place to be’ om alle belangrijke trends en nieuwste technologieën te spotten op het gebied van voertuigen. De editie van dit jaar was speciaal gericht op bedrijfsvoertuigen.

In drie dagen heb ik de volledige 270.000 m2 van de beurs doorkruist en heb ik alle stands bezocht waar fabrikanten van bedrijfsvoertuigen zoals IVECOScania en Mercedes hun nieuwste modellen toonden. Er waren een aantal opvallende zaken die mijn indruk versterkten dat het tij voor schone brandstoffen op het punt staat te keren; vooral als het gaat om waterstof.

VAARWEL DIESEL, HALLO SCHONE BRANDSTOFFEN

Het meest opvallende punt van de beurs was de enorme aandacht voor alternatieve brandstoffen. Minstens één derde van de informatie die op elke stand werd verstrekt betrof de nieuwste technologieën voor schone brandstof in bedrijfsvoertuigen. Voertuigfabrikant IVECO ging zelfs nog een stap verder en onderscheidde zich van de rest met een volledig dieselvrije stand. Dit geeft aan dat voertuigfabrikanten emissievrij wegtransport zeer serieus nemen en dat is een belangrijke mijlpaal.

Bovendien – en dat had natuurlijk te maken met de focus op duurzaamheid – was het opmerkelijk dat diesel nergens genoemd werd. Het feit dat diesel door niemand actief werd gepromoot zegt veel over het imago dat diesel tegenwoordig heeft. Naar mijn mening is dit een belangrijk voorteken wat betreft het gebruik van diesel in de toekomst.

WATERSTOF IN DE SCHIJNWERPERS

Hoewel op de beurs schone brandstoffen in het algemeen veel aandacht kregen, was er speciale aandacht voor waterstof. Neem bijvoorbeeld Volkswagen. Zij kozen ervoor om aan de ene kant van hun stand een elektrisch aangedreven bestelwagen met een accu te plaatsen en aan de andere kant een elektrisch aangedreven bestelwagen met een brandstofcel. Dit laatste model was half open en uitgerust met spiegels aan de onderkant zodat het publiek kon zien hoe de waterstof-techniek in de bestelwagen werkt. Ik zie dit als een mijlpaal, omdat het aantoont dat Volkswagen al een H2-bestelwagen heeft ontworpen en tot in de details heeft uitgewerkt. Hetzelfde geldt voor Mercedes, waar een waterstof-bestelwagen het middelpunt van de stand vormde.

Het tonen van deze ontwikkelde waterstof-bestelwagens laat zien dat producenten sterk geloven in emissievrij wegtransport en de rol die waterstof zal spelen in de toekomst van zware bedrijfsvoertuigen.

SAMEN STERKER

Bij PitPoint zijn wij sterk overtuigd van waterstof als één van de belangrijkste schone brandstoffen van de toekomst. Om dit te realiseren is samenwerking binnen de gehele keten echter van essentieel belang. Vooral omdat we de patstelling moeten doorbreken: geen tank- en oplaadstations zonder voertuigen, geen voertuigen zonder tank- en oplaadstations. Voertuigfabrikanten die leiderschap tonen door waterstof-modellen te introduceren, en bedrijven zoals PitPoint die hard werken aan het realiseren van waterstof-tankstations, zijn van essentieel belang om van waterstof voor wegtransport een succesverhaal te maken.​

One thought on “WATERSTOF, EEN TOEKOMSTPERSPECTIEF VOOR BEDRIJFSVOERTUIGEN”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *