Terug naar overzicht

Blog: Schoon openbaar vervoer – haalbaar en betaalbaar

Hoe de inzet van emissievrije bussen juist kosteneffectief kan zijn

15 mei 2018

Betaalbare en schone bussen zijn het toekomstideaal voor het openbaar vervoer. Op dit moment is echter de heersende opinie dat schone brandstoffen nog te kostbaar zijn om grootschalig op in te zetten. Dat vind ik zonde, want de inzet van emissievrije bussen kan juist kosteneffectief zijn! Hieronder leg ik uit waarom.

Onlangs gaf ik een presentatie tijdens de Clean Buses Conference. Hier vertelde ik een van de belangrijkste dingen die ik de afgelopen jaren heb geleerd. Namelijk, dat overgaan op schone brandstoffen juist kostenefficiënt kan zijn, mits je het slim aanpakt en al van tevoren anticipeert op de vloot van de toekomst. Schone brandstoffen hebben een hoger aandeel vaste kosten dan diesel. Hoe groter de vloot van bussen op schone brandstoffen hoe aantrekkelijker de prijs.

Door in te zetten op een grotere (toekomstige) vloot, ontstaat er schaalvoordeel en gaan de kosten per kg brandstof drastisch naar beneden. Een mooi voorbeeld hiervan zijn waterstofbussen. Over het algemeen wordt aangenomen dat waterstof voor bussen 10 euro per kilogram kost. Maar bij een vloot van 10 bussen zijn de kosten alweer een stuk lager dan bij een vloot van 2 bussen.

Daarnaast gaan de kosten naar beneden naarmate de technologie zich verder ontwikkelt. Zo kwam de Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuren (NKL) onlangs met het bericht dat de kosten van een publieke laadinfrastructuur hard naar beneden gaan. In 2017 daalden de kosten met maar liefst 35 procent en de verwachting is dat de vaste kosten in 2020 tot 40 procent zullen dalen. Hierdoor wordt de business case voor publiek laden dus positief en ik ben ervan overtuigd dat dit ook voor waterstof zal gelden.

Laat u dus niet afschrikken door de kosten die met schone brandstoffen gepaard zouden gaan. Schone en betaalbare bussen zijn niet langer een toekomstdroom maar al vandaag de dag haalbaar en betaalbaar.

 

 

Tags: ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *