Terug naar overzicht

Blog: Omarm de toekomst

DOOR PITPOINT MANAGING DIRECTOR NEDERLAND MARJA VERSLEIJEN

09 november 2017

In mijn vorige blog stond ik uitvoerig stil bij het Regeerakkoord, dat PitPoint voorzichtig positief stemde. De weken erna stond politiek Den Haag in het teken van het zoeken naar bewindslieden en vorige week het langverwachte debat over de regeringsverklaring van Rutte III. Een van onze speerpunten blijft dat er meer resultaat geboekt moet worden op het gebied van duurzaam inkopen. Persoonlijk ben ik dan ook erg blij dat Stientje van Veldhoven is benoemd tot staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat. Iemand die begrijpt waarom het nodig is om het Nederlandse wagenpark te vergroenen. PitPoint wenst haar veel succes en blijft kritisch meekijken.

Luchtwachters verenigt u

Goed nieuws kwam deze week van Milieudefensie. Zij gaan namelijk vrijwillige ‘luchtwachters’ inzetten in Rotterdam. Deze moeten de uitstootnormen gaan controleren. In de havenstad is de luchtkwaliteit namelijk erbarmelijk en op vele plekken boven de wettelijke uitstootnorm. Ook andere steden gaan volgen, zoals Den Haag, Eindhoven en Arnhem. Goed dat dit initiatief breed wordt uitgerold over Nederland. Wij zullen elk positief initiatief steunen dat werk wil maken van betere luchtkwaliteit.

Drenthe en Groningen elektrisch

Een van de vereisten voor schoon vervoer is natuurlijk de aanwezigheid van voldoende infrastructuur om over schone brandstoffen te kunnen beschikken. Denk aan oplaadpalen of tankstations voor Groengas/CNG, LNG en Waterstof. Goed om te zien dat de provincies Groningen en Drenthe de handen ineen slaan om meer laadpalen te realiseren.  De verkoop van elektrische auto’s in heel Europa blijft immers behoorlijk toenemen.

Duurzaamheid niet alleen onder de motorkap

Dat steeds meer autobedrijven inspelen op schone auto’s is een goede ontwikkeling. Helaas blijft de fossiele reflex nog wel aanwezig. Zo presenteerde de Europese Commissie op 8 november een voorstel voor nieuwe Europese uitstootnormen voor de periode 2021-2030. Samenvattend wil Europa dat deze met 30% omlaag moeten. Fabrikanten lobbyden de afgelopen tijd volop tegen deze maatregelen, tot op de gram CO2. In hun ogen zelfs een “agressief voorstel”.

In plaats van met de calculator op schoot te lobbyen zouden producenten juist de toekomst van schone brandstoffen moeten omarmen. Brussel stelt honderden miljoenen beschikbaar om de infrastructuur voor schoon vervoer verder uit te rollen. Na dieselgate is het voor PitPoint ‘eerst zien, dan geloven’ als het gaat om Europese actie, maar we blijven hoopvol.

Sommige autofabrikanten denken gelukkig wel verder, en zetten stappen naar een duurzame gebouwede omgeving.  Zo gaat Nissan in Amsterdam op een distributiecentrum het grootste zonnedak van Nederland aanleggen, met maar liefst 8911 zonnepanelen. Goed voorbeeld doet volgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *