Terug naar overzicht

Goed voorbeeld doet volgen

Steeds meer ruimte in het OV voor H2 als serieuze zero emissie brandstof

12 september 2018

Bij PitPoint geloven we sterk in de potentie van waterstof als zero emissie brandstof. Rijden op H2 zorgt voor flexibiliteit, het is een belangrijke enabler in de energietransitie en het is ontzettend breed toepasbaar

De technologie om op waterstof te rijden is nog volop in ontwikkeling en er is innovatie en schaalgrootte voor nodig om de kosten voor het tankstation, de voertuigen en de productie van waterstof omlaag te brengen. Als een van de koplopers op dit gebied zien wij elke dag het belang van samenwerking in de gehele keten om H2 uiteindelijk op grote schaal toepasbaar te maken.

Om de doorbraak van waterstof te faciliteren is het belangrijk dat organisaties hun nek uitsteken en het voortouw nemen. Daarom ben ik ontzettend blij met de recente ontwikkelingen in openbaar vervoersland waar steeds meer ruimte komt voor waterstof als serieuze schone brandstof. Op nationaal niveau heeft de overheid zich op Europees niveau hard gemaakt voor de inzet van waterstofbussen in verschillende provincies. Dit heeft ertoe geleid dat als onderdeel van het Europese waterstofbus-project JIVE2 vijftig waterstofbussen naar Nederland komen.

20 waterstofbussen in Groningen Drenthe

Maar daar houdt het niet op. Zo heeft het ov-bureau Groningen Drenthe uit eigen beweging twintig waterstofbussen in de aanbesteding voor het openbaar vervoer meegenomen. Dit is de eerste concessie in Nederland waarin waterstof een prominente rol gaat spelen. Qbuzz heeft deze aanbesteding gewonnen en komt -mede dankzij de inzet van deze twintig bussen-met een C02-besparing van maar liefst 90 procent.

Ook de provincie Zuid-Holland gaat binnenkort 20 waterstofbussen uitvragen in een aanbesteding. Het JIVE2-project voorziet weliswaar in een subsidie voor al deze bussen, maar ook de provincies zelf en de Nederlandse overheid investeren in deze bussen. Zo helpen deze instanties om waterstof een serieuze speler op de brandstofmarkt te maken.

Pilotprojecten broodnodig

Uit de verschillende Europese projecten is namelijk gebleken dat met ieder project met waterstofbussen en de bijbehorende tankinfrastructuur verdere kostenbesparingen worden gerealiseerd en dat bussen steeds betrouwbaarder worden. Op dit moment draait er bijvoorbeeld een vijfjarige pilot in Delfzijl waar twee bussen van Qbuzz tanken bij het waterstoftankstation van PitPoint. Met deze pilot doen OV-bureau en Qbuzz samen met PitPoint ervaring op wat er bij komt kijken om het rijden op waterstof mogelijk te maken en de implementatie van 20 bussen succesvol te laten verlopen. Dit bewijst dat initiatief nemen noodzakelijk is om verder te komen.

Ik hoop dan ook dat het goede voorbeeld van deze vervoersregio’s doet volgen. Dan is rijden op waterstof niet langer een toekomstdroom maar binnen handbereik.

Tags: , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *