Terug naar overzicht

Blog: Met meer laadpalen is Parijs sneller in zicht!

06 september 2018

Terwijl er langzaam een einde komt aan de zomer, ben ik na een fijne vakantie ook weer aan het werk. In de politiek was er de afgelopen weken misschien sprake van komkommertijd, op het gebied van schone brandstoffen is niets minder waar. Goed nieuws is de grote aandacht voor elektrische voertuigen. Van bestuurder tot producent; elektrificatie is in de mode. Zero emissie voertuigen kunnen een belangrijke rol vervullen in het nakomen van de afspraken uit het Klimaatakkoord van Parijs. Maar is het Nederlandse netwerk wel klaar voor deze grote opgave?

Gemeenten gaan voor zero emissie

Afgelopen maand publiceerde Natuur & Milieu een onderzoek naar duurzame mobiliteit in de 32 meest dichtbevolkte steden van Nederland. Wat blijkt? Het verduurzamen van mobiliteit staat bij veel gemeenten op de gemeentelijke agenda de komende jaren. Negentien van de onderzochte gemeenten wil zich de komende jaren hard maken voor duurzame stadsdistributie. Bovendien zegt meer dan de helft van de gemeenten de komende jaren extra laadpalen te plaatsen.

Zulke duurzame ambities moedigt PitPoint natuurlijk aan! Ze zijn van harte welkom in onze strijd voor een zero emissie toekomst. Bovendien zijn ze in lijn met het Klimaatakkoord, waarin het belang van elektrificatie wordt benadrukt. Dat is nodig, zeker als je bedenkt dat vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden in Nederland. Volgens mobiliteitsvereniging RAI zijn er in Nederland nog zo’n drie miljoen extra (publieke) laadpalen nodig om vanaf 2030 aan de vraag te kunnen voldoen.

Meer laadpunten en voertuigen voor de taxibranche

Zover zijn we helaas nog lang niet. Het is voor de Nederlandse bestuurder niet erg aantrekkelijk om een elektrisch voertuig aan te schaffen als de laadinfrastructuur de toenemende vraag niet kan bijbenen. Om over de taxichauffeurs nog maar te zwijgen. De taxibranche heeft toegezegd te streven naar zero emissie doelgroepenvervoer in 2025. Dit zou een geweldige stap zijn in de richting van een toekomst zonder uitstoot. Maar juist voor deze sector is een goed netwerk essentieel. Ik doel niet alleen op publieke laadpunten, maar ook op fastchargers en laadpunten op het eigen terrein van taxiondernemers.

Niet geheel onbelangrijk is bovendien het aanbod van elektrische voertuigen. Het doelgroepenvervoer is niet alleen afhankelijk van goede laadinfrastrucuur, maar ook van de juiste voertuigen zoals elektrische persoonsbusjes. Deze moeten wel de nodige kilometers kunnen afleggen om inzittenden van A naar B te rijden.

De slimme laadpaal

De RAI wil dat de overheid voor tenminste twee miljoen extra laadpalen zorgt en dit opneemt in het Klimaatakkoord. Dat vind ik een mooi streven. Als Nederland koploper wil blijven in het faciliteren van publieke laadpalen – wat natuurlijk een mooie prestatie is – dan zijn verregaande investeringen broodnodig. Het aantal elektrische voertuigen in Nederland is in de eerste helft van 2018 al bijna verdubbeld, wat laat zien dat bestuurders de overstap naar deze schone brandstof zien zitten.

Aan ontwikkelingen in de laadtechnologie zal het in ieder geval niet liggen. Zo lanceerde PitPoint afgelopen maand samen met energie- en dataspecialist E.D. Mij, Greenflux en Enovates de slimme laadpaal. Bijzonder in z’n soort, omdat het mogelijk is hiermee voor te laden zodra er veel zonne- en windenergie beschikbaar is. Hierdoor kan elektrisch laden ook nog eens geld besparen. Zo snijdt het mes dus aan twee kanten!

Team Forze zet waterstofraceauto op de kaart

Ik sluit mijn blog af door het waterstofraceteam Forze nog even in het zonnetje te zetten. Want dankzij dit innovatieve team, gesteund door PitPoint, heeft waterstof haar strepen dubbel en dwars verdiend op het racecircuit. Tijdens de Gamma Racing Days reed het waterstofraceteam Forze, als eerste ooit, een volledige race uit mét waterstofraceauto. Wat een geweldige prestatie! Als we nu eens de snelheid van team Forze aanhouden met het plaatsen van laadpalen, dan komt Parijs razendsnel in zicht!

Tags: , ,

One thought on “Blog: Met meer laadpalen is Parijs sneller in zicht!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *