Blogs

Wie betaalt de rekening voor CO2-reductie?

15-01-2019

Allereerst de beste wensen voor een duurzaam 2019! Moge het een jaar worden waarin wij samen met u schone brandstoffen nog meer op de kaart zetten, en daarmee 100% emissievrij vervoer wederom een stap dichterbij brengen.

Een terugblik op 2018

20-12-2018

Met de feestdagen voor de deur, is het alweer tijd voor mijn laatste blog van dit jaar. De tijd  is gevlogen en het is een bewogen jaar geweest. Het meest besproken onderwerp van afgelopen jaar is misschien wel het Klimaatakkoord. Niet zo gek dat ik mijn laatste blog van 2018 hier dan ook aan wijd.

Wat kost het rijden van een CNG-auto

10-12-2018

Ik wilde in een schone auto gaan rijden. Om het milieu en mijn portemonnee niet te veel te belasten heb ik de keuze gemaakt om op Compressed Natural Gas (CNG) te gaan rijden.

Luchtkwaliteit in Nederland moet verbeteren

07-12-2018

Als je gezonde longen hebt, merk je niet altijd dat de luchtkwaliteit slecht is. Mensen met een longziekte merken het wel meteen. Neem bijvoorbeeld astmapatiënte Eelke Haze-Kischemoller uit Maassluis. Ze wordt benauwd, moet meer medicijnen gebruiken en belandt regelmatig in het ziekenhuis. Eelke is niet de enige. In Nederland zijn 1,2 miljoen mensen met een longziekte.

WATERSTOF, EEN TOEKOMSTPERSPECTIEF VOOR BEDRIJFSVOERTUIGEN

30-11-2018

In september bezocht ik de IAA in Hannover, de belangrijkste transportbeurs in de wereld en de ‘place to be’ om alle belangrijke trends en nieuwste technologieën te spotten op het gebied van voertuigen. De editie van dit jaar was speciaal gericht op bedrijfsvoertuigen.

De politieke aanval is ingezet: einde van fossiele brandstoffen in zicht?

22-11-2018

Tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van I&W werd er flink gedebatteerd over elektrisch rijden en het belang van voldoende laadpalen.

Fossiele brandstoffen uitbannen nu urgenter dan ooit

12-11-2018

Het is ‘vijf voor twaalf’ voor het klimaat volgens het uiterst kritische rapport dat het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) vorige maand publiceerde. Om een wereldwijde ‘klimaatcatastrofe’ te voorkomen moet de opwarming van de aarde beperkt worden tot 1,5 graad, in tegenstelling tot 2 graad, zo waarschuwt het VN-Klimaatpanel. Gezien het feit dat de transportsector verantwoordelijk is voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde CO2-uitstoot, betekent dit wat mij betreft dat we in de eerste plaats het tijdperk van fossiele brandstoffen moeten beëindigen!

Gezonde lucht in de stad

19-10-2018

De vorige keer had ik het op deze plek over de campagne van het Longfonds voor gezonde lucht. Een onderdeel van de campagne was dat we mensen opriepen om hun zorgen over luchtvervuiling met ons te delen. Deze zorgen hebben we overgebracht aan alle gemeenten. Inmiddels hebben de gemeenten die aan de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen maart hebben meegedaan, hun coalitieakkoord gepresenteerd.

Hoe-vraag helpt klimaatakkoord struikelblokken te omzeilen

17-10-2018

Inmiddels heeft het kabinet ‘het fluitsignaal voor de tweede ronde gesprekken aan de sectortafels en in het Klimaatberaad’ gegeven. De vijf zogenaamde ‘klimaattafels’ moeten nu aan de slag met de hoe-vraag, want die is tot nu toe nog nauwelijks aan bod gekomen.

Goed voorbeeld doet volgen

12-09-2018

Bij PitPoint geloven we sterk in de potentie van waterstof. Daarom ben ik ontzettend blij met de recente ontwikkelingen in openbaar vervoersland waar steeds meer ruimte komt voor waterstof als serieuze schone brandstof.