Terug naar overzicht

Blog: Schoon doelgroepenvervoer. Het kan. Het moet!

Door PitPoint Relatie Manager Overheid, Marco Fossen

09 februari 2018

Wist u dat er dagelijks 30.000 taxi’s voor doelgroepenvervoer rijden in Nederland? Mijn droom? Dat ze allemaal op schone brandstoffen gaan rijden, en dus geen schadelijke emissies zoals CO2 en fijnstof meer uitstoten. Wij bij PitPoint willen graag bewijzen dat deze droom werkelijkheid kan worden. Om een bekende slogan te parafraseren: omdat het kan én omdat het moet. Maar dan wel op een haalbare en realistische manier.

Bestuursakkoord Zero emissie doelgroepenvervoer

Ik vind dan ook dat we voor de weg naar emissieloos doelgroepenvervoer het navigatiesysteem niet moeten instellen op de snelste route, maar de meest effectieve en efficiënte route. Het bestuursakkoord zero emissie doelgroepenvervoer dat er aan zit te komen is dan ook een uitstekend initiatief dat ik met open armen verwelkom. Hierin worden duidelijke (tijds)doelen gesteld die het vervoer van doelgroepen geleidelijk zero emissie gaan maken. Het activeert en stimuleert alle betrokken partijen. Zowel de aanbestedende diensten als de vervoerders worden aangespoord om er werk van te maken, maar bovenal ook de leveranciers en fabrikanten van de voertuigen.

Want dat is precies de bottleneck: die 30.000 taxi’s die er nu rijden moeten vervangen worden door schonere en duurzamere exemplaren. Vooral als we kijken naar personenbusjes zitten daar op dit moment nog wat haken en ogen aan. Met name als het gaat om de actieradius en de laadsnelheid zal de industrie nog een flinke stap moeten maken. Voor personenauto’s – het kleinste deel als het om doelgroepenvervoer gaat – is dat probleem er minder.

Bestuursakkoord zero emissie busvervoer

Daarom: hoewel ik graag zou wíllen dat het doelgroepenvervoer al in 2025 volledig zero emissie (ZE) is; of het realistisch is, valt nog maar te bezien. Vandaar dat ik wil voorstellen om parallel aan het in 2016 gesloten bestuursakkoord ZE busvervoer te gaan opereren.

Wat spraken de partijen in het busvervoer namelijk af? Dat iedere vanaf 2025 aan te schaffen nieuwe bus zero emissie is én dat iedere bestaande bus vanaf dat jaar sowieso op hernieuwbare brandstof zal rijden. Dus: geen diesel meer! Zo werkt de sector langzaam maar geleidelijk toe naar 2030, het jaar waarin íedere bus duurzaam, schoon én zero emissie is.

Zullen we dat ook voor het doelgroepenvervoer gaan realiseren? Dat geeft alle partijen nét iets meer speling in het voorsorteren op de veranderingen en, niet te vergeten, het financieel haalbaar maken van een zero emissie oplossing. Oftwel: een aanpak die haalbare en realistisch is. Wakker worden en stoppen met dromen, zou ik zeggen.

Marco Fossen

Tags: , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *