Terug naar overzicht

Bakermat PitPoint op Schiphol

volledig in het nieuw

28 februari 2017

Meer dan 20 jaar geleden opende op Schiphol een CNG-tankstation. Het zou het eerste station zijn van wat nu het netwerk van PitPoint is. Onlangs werd het volledig in het nieuw gestoken. Dat was wel nodig, want de technische ontwikkelingen rondom schoon tanken gaan hard. “Door deze modernisering wordt het tanken nog gemakkelijker”, aldus Business Development Manager Erik Büthker.

Na de vernieuwing is het PitPoint-station op de nationale luchthaven getransformeerd tot een modern en herkenbaar tankstation voor CNG/groengas. “Vooral de vele taxi’s op Schiphol maken dankbaar gebruik van de faciliteiten”, vertelt Büthker. “Hopelijk komt er ook snel beleid, zodat er meer particulieren zullen overstappen op het rijden op groengas. Dan kunnen ze nu op Schiphol in ieder geval op de meest moderne manier tanken: snel en eenvoudig. De taxichauffeurs geven het goede voorbeeld door voor steeds schoner vervoer te kiezen.”

Gele ‘autootjes’

Het begon in 1996 allemaal met gele ‘autootjes’, zoals Erik Büthker de Chrysler Voyagers noemt die destijds op het terrein van de luchthaven rondreden. “Schiphol wilde toen graag een groener imago voor de luchtvaartbranche. Besloten werd om de bagagewagentjes te laten voorttrekken door trekkertjes op schone brandstof. En destijds werden vliegtuigen die op Schiphol landden nog met een auto naar hun gate begeleid. Een aantal van deze auto’s reden toen al op CNG. De techniek was nog niet eens zover, de auto’s waren af-fabriek bijvoorbeeld nog niet voorzien van een gasmotor. Die moesten apart worden gemonteerd. Tegenwoordig worden de voertuigen direct uit de fabriek op CNG/groengas geleverd.”

BACKRA   IMG_0032
Links: de ‘gele autootjes’ waar het mee begon
Rechts: de nieuwe generatie CNG-voertuigen van Schiphol met af-fabriek CNG-motor

In 2002 is het station openbaar toegankelijk gemaakt door een betaalpaal te plaatsen zodat ook particulieren van het station gebruik konden maken. Büthker was er toen ook al bij. “We haalden de techniek voor het station uit Zwitserland”, herinnert hij zich nog levendig. “Dat land was toen één van de koplopers op het gebied van rijden op CNG, samen met Italië.”

Tegenwoordig zijn er 84 PitPoint-tankstations in drie landen, maar Schiphol blijft één van de eersten. “Tegenwoordig maken we andere tankstations met de nieuwste technieken. Daarom vonden we het nodig om het tankstation te moderniseren. Al functioneerde het station verder helemaal naar wens. Zo konden we meteen ook een slag maken, door het tanken te versnellen en de capaciteit te verhogen. Nu kunnen klanten profiteren van drie tankpunten in plaats van één… Bovendien kunnen we het PitPoint-station nu beter monitoren, zodat we storingen nog sneller kunnen verhelpen.”

In totaal is het tankstation anderhalve week niet beschikbaar geweest. Maar na de opening op 17 februari kunnen de klanten er weer terecht. En beter dan ooit.